Pod rovnakou značkou kúpite v Rakúsku kvalitnejšie potraviny

Niektorí slovenskí spotrebitelia už dlho uprednostňujú nákupy potravín v Rakúsku. Pre mnohých to je len konšpirácia "vyznávačov západu" o kvalitnejších rakúskych, či nemeckých potravinách.

Nákupy v Rakúsku sa oplatia. Vyššia kvalita za porovnateľnú, často aj nižšiu cenu.

Porovnanie kvality dvadsiatich dvoch vybraných výrobkov rovnakej značky potravín, ktorú urobilo ministerstvo pôdohospodárstva (MPRV) v spolupráci so Štátnou veterinárnou a potravinovou správou SR, túto skutočnosť potvrdilo.

Výsledky porovnávania predstavila ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná spolu s generálnym riaditeľom Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR (ŠVPS) Jozefom Bírešom na spoločnej tlačovej konferencii ktorá sa konala 14.02.2017.

Pri tomto porovnávaní sa brala do úvahy len otázka kvality a nie ceny. Ministerstvo ako štátny orgán ani nemá v kompetencii porovnávanie cien výrobkov.

Nie je ale žiadnym tajomstvom, a mnohé komerčné médiá to už potvrdili, že niektoré ceny porovnávaných výrobkov môžu byť v Rakúsku nižšie, ako na Slovensku. Ak zoberieme do úvahy časté výpredajové akcie a rôzne marketingové kampane, môžu byť nákupy v Rakúsku v konečnom dôsledku aj celkovo lacnejšie, ako na Slovensku.

Samozrejme sú aj výrobky ktorých ceny sú v Rakúsku výrazne vyššie ako na Slovensku. Častokrát tomu zodpovedá aj podstatne vyššia kvalita.

Rozdiely v kvalite potravín rovnakej značky kúpených na Slovensku a v Rakúsku sa potvrdili aj agrorezortu

Podľa ministerky pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriely Matečnej, nadnárodní výrobcovia potravín vytvárajú dve triedy spotrebiteľov.

Kontrolóri porovnávali zloženie 22 potravinárskych výrobkov z ktorých vzorky rovnakej značky kúpili v obchodných reťazcoch na Slovensku a v Rakúsku. „Ide o produkty nadnárodných spoločností, ktoré sa volajú rovnako, majú rovnaký obal a predsa majú rôzne zloženie“, povedala ministerka Matečná.  Ako ďalej dodala, „až u polovice výrobkov sme našli výrazné rozdiely značne ovplyvňujúce ich kvalitu. To všetko v neprospech medzinárodných produktov predávaných na Slovensku.“

Pre Slovensko dopadlo najhoršie porovnanie nealko nápojov

Vzorky dvadsiatich dvoch potravín boli kúpené v maloobchodných predajniach v Bratislave a v rakúskych obchodoch v obciach Kittsee a Hainburg. Podľa ústredného riaditeľa ŠVPS Jozefa Bíreša obstáli v teste najhoršie nealko nápoje, pri ktorých kontrolóri zistili použitie väčšieho množstva sladidiel a konzervačných látok, ako aj rozdielny typ sladidiel u nápojov kúpených na Slovensku.

Horšiu kvalitu mali aj čaje kúpené na Slovensku, pri ktorých mali čajové vrecúška nižšiu gramáž menšiu intenzitu vône a chuti, ako značkovo identické čaje zakúpené v Rakúsku.

Pri niektorých totožných mäsových produktoch zaznamenali slovenskí kontrolóri menší percentuálny podiel mäsa u výrobkov kúpených na Slovensku.  Podobne, v neprospech slovenských zákazníkov, dopadol aj obľúbený syr mozzarella.

Argument rôznych regionálnych chutí neobstojí

„Spotrebiteľ má právo na rovnakú kvalitu tej istej značky bez ohľadu na krajinu pôvodu alebo krajina nákupu. Argument,  že spotrebitelia uprednostňujú rôzne regionálne chute, neobstojí. Slovenský spotrebiteľ určite neočakáva umelé sladidlá a farbivá, viac a čo, alebo menší podiel mäsa ako ten rakúsky“, povedala ministerka Matečná.

Pri zdôvodnení rôzneho množstva jednotlivých ingrediencií u totožných výrobkoch na európskych trhoch, zväčša bývalého východného bloku sa nadnárodní producenti potravín opierajú často o argument rôznych regionálnych chutí a lokálnych zvyklostí. Táto argumentácia je vzhľadom na kvalitatívne rozdiely v neprospech nových členských krajín EÚ, úplne scestná.

Potravinársky giganti sa správajú podľa pravidiel trhu a robia len to, čo im trh a kontrolné orgány dovolia. Z ich správania je úplne jasné, že hlavnú úlohu v týchto rozdielov hrajú ekonomické faktory.

Účinným riešením trhu by bolo aj to, ak by spotrebitelia pred menej kvalitnými potravinami nadnárodných výrobcov uprednostnili potraviny domácej produkcie. Na to by však bola potrebná kvalitná a argumentačne atraktívna informačná kampaň na podporu predaja slovenských potravín, rozmanitosť a dostatok domácich, kvalitatívne a cenovo konkurencieschopných potravín, ako aj ich dizajnová a obalová atraktivita.

Spotrebiteľovi, ktorý si chce naďalej kupovať svoje obľúbené značky konkrétnych potravín, momentálne neostáva nič iné, ako kvalitu potravín nadnárodných producentov potravín buď akceptovať, alebo menej kvalitné potraviny nekupovať na Slovensku, ale kupovať kvalitnejšie v Rakúsku. Často aj za nižšie ceny ako na Slovensku.

Najmä pre Slovákov z Bratislavy a okolia, prípadne pre ľudí, ktorí často chodia do Rakúska za prácou, podnikaním, športom alebo zábavou, sú nákupy v Rakúsku dobrým riešením.

Porovnávanie potravín pripravujú aj iné krajiny

Ministerstvo pôdohospodárstva plánuje aj naďalej pokračovať s porovnávaním kvality potravinárskych výrobkov. Výsledky týchto prieskumov chce predložiť Európskej komisii.

Podobné zámery s porovnávaním potravinárskych výrobkov má podľa ministerky Matečnej aj český minister pôdohospodárstva Marián Jurečka.

Okrem Slovenska a Česka sa touto problematikou plánuje zaoberať aj Litva, Lotyšsko, Rumunsko či Bulharsko. Tieto krajiny chcú tlačiť spoločne na európsku administratívu, aby sa touto témou začala seriózne zaoberať aj Európska komisia (EK)